czwartek, 4 maja 2017

Recenzja: "Wszystko to, co wyjątkowe" - Matthew Quick



     Sięgając po książkę Matthew'a Quick'a - Wszystko to, co wyjątkowe, nie oczekiwałam wiele. Na pierwszy rzut oka jest to bowiem lekka i przyjemna powieść młodzieżowa. Jednak już po przeczytaniu kilku pierwszych stron wiedziałam, że jest to jedna z tych książek, które na długo pozostają w pamięci czytelnika, zmieniając spojrzenie nie tylko na otaczający nas świat, ale także na samego siebie. Dlatego czytałam, aż nie było już więcej słów w książce - podobnie jak wiele razy przedtem - i dopiero wtedy mogłam zasnąć.


      Matthew Quick - amerykański pisarz, autor wielu bestsellerów na liście New York Times'a. W 2008 roku zadebiutował powieścią pt. Poradnik pozytywnego myślenia, która już w 2012 roku doczekała się oscarowej ekranizacji z Jennifer Lawrence i Bradleyem Cooperem w rolach głównych. Wszystko to, co wyjątkowe to moja pierwsza styczność z twórczością Matthew'a Quick'a, a także jedna z najlepszych powieści, jakie przyszło mi przeczytać w ciągu ostatnich kilku lat.



     Nanette jest grzeczną, nie wyróżniającą się z tłumu, nastoletnią dziewczyną. To wzorowa uczennica i zdolna zawodniczka szkolnej ligi piłkarskiej. Jest posłuszną córką i zawsze robi to, czego się od niej wymaga. Całe jej poukładane życie staje jednak na głowie, gdy w ręce głównej bohaterki trafia lekko podniszczony egzemplarz Kosiarza balonówki - niewydawanej od wielu pokoleń, tajemniczej powieści. Nanette czyta ją dziesiątki razy. I wtedy postanawia: chce być taka, jak główny bohater tej nieco ekscentrycznej książki. Staje się buntowniczką. Jednak w środku wciąż pozostaje sobą - samotną introwertyczką, która usiłuje znaleźć swoje miejsce w nieprzyjaznym świecie. Pytanie tylko, jaką cenę przyjdzie jej za to zapłacić? 

Mówił, że wszyscy wielcy pisarze też byli dziwakami, że nasi najlepsi artyści, muzycy i myśliciele mieli nieodmiennie etykietę dziwaka w liceum albo "kiedy byli młodzi". To była "cena wstępu".

     Wszystko to, co wyjątkowe to porywająca, napisana lekkim językiem powieść. Zmusza do myślenia i wzrusza we wspaniały sposób. Porusza niekomfortowe, jednak niezwykle ważne tematy, dotyczące dorastania, ale przede wszystkim odnajdywania samego siebie i własnej indywidualności w świecie, który stara się na siłę zrobić z nas kogoś, kim nie jesteśmy. 

A potem któregoś dnia zaczniesz szukać siebie w lustrze i nie będziesz w stanie się zidentyfikować - będziesz widzieć jedynie wszystkich innych. Będziesz wiedział, że zrobiłeś to, czego oni po tobie oczekiwali. Zasymilujesz się. Znienawidzisz się za to, bo będzie za późno.

     Kolejnym atutem książki są oryginalne i budzące ogromną sympatię postaci, w których każdy z nas może odnaleźć coś z własnej osoby. Duże wrażenie wywarł na mnie także piękny i delikatny wątek miłosny, który, jak to się często zdarza, nie zdominował fabuły, a dodał jej uroku i umilił lekturę, jednocześnie zaskakując i nieraz szokując czytelnika.

Ludzie wkraczają do naszego życia z jakiegoś powodu, na trochę albo na całe życie.

      Myślę, że jedyną wadą książki może być jej dosadność. Autor dogłębnie porusza bowiem wiele drażliwych tematów, co może zniechęcić lub zniesmaczyć wrażliwych czytelników. 
     Mimo to uważam, że jest to jedna z książek, które nie tyle co można, a należy przeczytać. To wspaniała propozycja dla wszystkich, którzy tak samo jak ja niedługo zaczną powoli wchodzić w dorosłość - dla buntowników, dziwaków, samotników, którzy bezustannie szukają odpowiedzi. Ta książka pomoże Wam je odnaleźć.

A zatem może czynniki motywujące nie są tak ważne jak proste uczestnictwo - rzucanie w dzikim zapamiętaniu własnego, prawdziwego ja we wszechświat. Może uleganie naszej prawdziwej naturze popycha nas ku wielkiej niewiadomej, ku celom, o jakich nam się nawet nie śniło, a które jednak istnieją.

31 komentarzy:

  1. Wow, czytając tę recenzję jestem pod ogromnym wrażeniem. Widać w niej dojrzałość, jest całkowicie przemyślana i napisana w taki sposób, że powinna zaciekawić każdego :D Aż chce się czytać więcej. Mam nadzieję, że będę miała możliwość sięgnąć po tę książkę! Czekam na więcej recenzji. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, cieszę się, że recenzję dobrze się czyta :) Kolejne już niedługo! Również pozdrawiam ;)

      Usuń
  2. Pięknie tu u Ciebie. Bardzo inspirujesz ♥ Obserwuję bo warto!

    Last Dream By Me *klik*

    OdpowiedzUsuń
  3. Fabuła zachęca do sięgnięcia po tę książkę :)
    Pozdrawiam!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę warto sięgnąć po ten tytuł :3

      Również pozdrawiam!

      Usuń
  4. Ciekawe ;D

    Zapraszam :
    unnormall.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Pięknie napisane.Masz dziewczyno talent.Czekam na następne recenzje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Anonimku! Kolejne recenzje już niedługo :)

      Usuń
  6. Zaciekawiła mnie ta książka. Może kiedyś przeczytam, ale póki co mam książki, które czekają na 'lepszy dzień'. :D

    http://justdaaria.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Chociaż przeważnie czytam kryminały, to jednak sięgnęłabym po tą książkę. Zaintrygowała mnie, więc moze w przyszłosci się skuszę ;) Podoba mi się stylizacja bloga, taka wiosenna i dziewczęca ;)
    Pozdrawiam i obserwuję, zapraszam również do siebie :)
    olarey.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję! Na pewno do Ciebie zajrzę ;)

      Usuń
  8. Zaciekawiła mnie ta książka :). Chętnie po nią sięgnę. Pozdrawiam! /Klaudia
    NASZ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie słyszałam o niej, ale jeśli natrafi się okazja, chętnie przeczytam :)
    http://paulan-official-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Wszystko to co wyjątkowe jest zarazem cudowne :) Książka wydaje się być ciekawa :)

    xclaudia-wojcik.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Książka wydaje się być interesująca, twoja recenzja wciągnęła mnie :)

    https://fasionsstyle.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. książka rewelacyjna. luźna, by odpocząć. czytałam ją na dworze, opalając się i pijąc mrożoną herbatkę mojej mamy. bardzo mi się podobała. Ważne tematy, poruszone w delikatny sposób.

    OdpowiedzUsuń
  13. Super recenzja, zastanawiałam się nad tą książką, teraz już wiem że po nią na pewno sięgnę :)
    Obserwuję twojego bloga, to mój:
    https://metropolisofbooks.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, w wolnej chwili na pewno do Ciebie zajrzę! :)

      Usuń
  14. Świetna recenzja, zachęciła mnie do przeczytania tej książki!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Strip club warszawa"? Serio? Tutaj? xD
      Dziękuję, cieszę się, że recenzja się spodobała ;D

      Usuń
  15. świetna recenzja, zaciekawiła mnie do sięgniecia po ksiązke:)

    OdpowiedzUsuń